- Faworyt lokalnej publiczności Norbert Michelisz wygrywa prowadząc od startu do mety
- Nowa generacja Hondy Civic WTCC prezentuje świetne tempo wyścigowe
- Wszyscy trzej kierowcy Honda Racing w czołówce
Na torze Hungaroring Norbert Michelisz w wielkim stylu sięgnął w niedzielę przed własnymi kibicami po zwycięstwo w wyścigu mistrzostw świata samochodów turystycznych FIA WTCC. To pierwsza wygrana Węgra i Hondy w tym sezonie.
Michelisz prowadził od startu do mety, dwukrotnie poprawiając najszybsze okrążenie wyścigu, odskakując drugiemu Tomowi Coronelowi na ponad dziewięć sekund i potwierdzając świetne tempo zmodyfikowanej przed weekendem Hondy Civic WTCC.
Kolejnym dowodem potencjału Civica na suchej nawierzchni była świetna jazda Tiago Monteiro. Kierowca ekipy Castrol Honda finiszował na czwartej pozycji, tuż za podium, dzielnie odpierając ataki trzech rywali z Citroena.
Niestety, pechowo na Węgrzech potoczyła się z kolei rywalizacja drugiego z reprezentantów zespołu Castrol Honda. Gabriele Tarquini już na pierwszym okrążeniu drugiego wyścigu został wypchnięty poza tor przez rywala z Chevroleta. Z uwagi na wysoką temperaturę wody, Tarquni zjechał do alei serwisowej, aby ekipa udrożniła wlot powietrza, po czym wrócił na tor i pobił ustanowiony chwilę wcześniej przez Michelisza rekord okrążenia w wyścigu. Jednocześnie ekipa mogła zebrać sporo cennych danych, pomocnych w dalszym rozwoju Hondy Civic WTCC.
Widowiskowo rozpoczął się także pierwszy wyścig. Tiago Monteiro wyprzedził Sebastiena Loeba i awansował na piąte miejsce, podczas gdy ruszający z końca stawki Tarquini już po drugim okrążeniu przebił się z szesnastej na trzynastą lokatę.
Reprezentujący barwy ekipy Zengo Motorsport, Michelisz raz jeszcze potwierdził potencjał nowej Hondy Civic WTCC, ku uciesze węgierskich kibiców od samego początku narzucając mocne tempo. Cała trójka kierowców Hondy nie zamierzała odpuszczać.
Szybki w pierwszych dwóch sektorach Monteiro gonił jadącego na trzeciej pozycji Hugo Valente, podczas gdy Tarquni na siódmym okrążeniu przebił się na jedenaste miejsce, wyprzedzając Bennaniego i ruszył w pogoń za Tomem Coronelem. Mimo świetnej stabilności Civica podczas hamowania i wysokich prędkości w zakrętach, sam atak okazał się jednak ostatecznie niemożliwy.
Dzięki solidnemu tempu i determinacji Monteiro, Michelisz i Tarquini minęli linię mety odpowiednio na piątym, ósmym i jedenastym miejscu. Niestety, Tarquini został później wykluczony z wyników pierwszego wyścigu za przewinienie w parku zamkniętym.
To były dwa udane wyścigi - powiedział Tarquini. - Moja pozycja startowa nie była najlepsza biorąc pod uwagę charakterystykę toru, szczególnie przed pierwszym wyścigiem. Byłem zaskoczony czasem trwania procedury startowej i nie ruszyłem najlepiej. Próbowałem atakować na pierwszych okrążeniach, ale było to niemożliwe. Byłem szybszy niż Coronel i Huff, ale nie mogłem zaatakować.
W drugim wyścigu postanowiłem zaryzykować z linią przejazdu. Dobrze ruszyłem, ale samochód przede mną zajechał mi drogę i wypchnął poza tor, na trawę. Później wyprzedziłem Bennaniego, ale zauważyłem wysoką temperaturę wody, więc zjechałem do alei serwisowej na oczyszczenie wlotu powietrza. Nie miałem już szans na dobry wynik, ale wróciłem na tor, by przetestować nowy pakiet aerodynamiczny i zebrać cenne doświadczenia.
To były dwa udane wyścigi - dodał Monteiro. - Kiedy zobaczyłem za sobą Citroeny, pomyślałem sobie, że będzie interesująco, ale skupiałem się na wywieraniu presji na jadącym przede mną Chiltonie. Był trochę za szybki, aby go zaatakować, ale byłem w stanie utrzymać za sobą Citroeny.
Podczas obu wyścigów samochód był bardzo dobrze ustawiony. Zrobiliśmy dziś pod tym względem duże postępy. Nadal musimy jednak pracować i walczyć. Cieszę się także sukcesem Norbiego. Dziękuję całej ekipie, ponieważ nowy pakiet aero okazał się dużym krokiem naprzód.
Jako kierowca wyścigowy zawsze liczysz na takie rozstrzygnięcia - dodał Michelisz. - Oczywiście jestem bardzo szczęśliwy i dziękuję wszystkim za wsparcie; zarówno ekipie, jak i kibicom, których widok i doping pomagał mi na każdym okrążeniu.
Samochód prowadził się świetnie, a ja jechałem ostro aż do momentu, w którym wypracowałem sobie sporą przewagę. Cały czas powtarzałem sobie, że muszę zachować koncentrację. Pamiętałem doskonale to uczucie, kiedy wygrałem tutaj w WTCC w 2012 roku. Ten dzień to dla mnie spełnienie marzeń.
Nowy pakiet aero spisał się świetnie. Jazda za Tomem Chiltonem w pierwszym wyścigu była jednak trudna z powodu podsterowności. Wiedziałem, że w drugim wyścigu, w czystym powietrzu, będzie lepiej. Jestem dobrej myśli przed kolejnymi wyścigami i liczę na dalsze postępy.
Jestem bardzo szczęśliwy - przyznał manager zespołu JAS Motorsport Alessandro Mariani. - Od początku sezonu wierzyłem w kierunek naszego rozwoju, ale do tej pory nie byliśmy w stanie pokazać pełni potencjału. W sobotę, na mokrym torze, kierowcy byli pewni siebie, samochody prowadziły się świetnie, ale popełniliśmy błąd jeśli chodzi o ustawienia na kwalifikacje. Dzisiaj rozwiązaliśmy ten problem. Pierwszy wyścig był trudny, ale w drugim pokazaliśmy nasz potencjał. Czasy okrążeń Norbiego i Gabriele były fantastyczne. Norbi i Tiago pojechali wyśmienicie. Cieszę się ze zwycięstwa. Pracujemy razem z ekipą Zengo, wymieniamy się danymi i doświadczeniami.
Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu. Od początku sezonu byliśmy pod presją. Ten wynik daje nam dodatkową siłę do walki i pracy nad kolejnymi takimi wynikami. Lubię wygrywać, dlatego to wielka satysfakcja.
To było świetne zwycięstwo - podsumował lider projektu WTCC w Hondzie, Daisuke Horiuchi. - Gratulacje dla Norbiego i ekipy Zengo Motorsport. Mieliśmy dziś trzy świetne samochody i pokazaliśmy wszystkim, że jesteśmy konkurencyjni. Silniki i podwozia pracowały bardzo dobrze. Samochody były bardzo stabilne, a nowy pakiet aerodynamiczny spełnił nasze oczekiwania.
Wyniki
Wyścig 1:
1 José María Lopez Citroën C-Elysée WTCC
2 Yvan Muller Citroën C-Elysée WTCC
3 Hugo Valente Chevrolet RML-Cruze TC1
4 Ma Qing Hua Citroën C-Elysée WTCC
5 Tiago Monteiro Honda Civic WTCC
6 Sébastien Loeb Citroën C-Elysée WTCC
7 Tom Chilton Chevrolet RML-Cruze TC1
8 Norbert Michelisz Honda Civic WTCC
9 Rob Huff LADA Vesta WTCC
10 Tom Coronel Chevrolet RML-Cruze TC1
Wykluczenia:
Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
Wyścig 2:
1 Norbert Michelisz Honda Civic WTCC
2 Tom Coronel Chevrolet RML-Cruze TC1
3 Tom Chilton Chevrolet RML-Cruze TC1
4 Tiago Monteiro Honda Civic WTCC
5 Sébastien Loeb Citroën C-Elysée WTCC
6 José María Lopez Citroën C-Elysée WTCC
7 Yvan Muller Citroën C-Elysée WTCC
8 Hugo Valente Chevrolet RML-Cruze TC1
9 Ma Qinq Hua Citroën C-Elysée WTCC
10 Grégoire Demoustier Chevrolet RML-Cruze TC1
13 Gabriele Tarquini Honda Civic WTCC
Klasyfikacja mistrzostw (po rundach 5 & 6):
Kierowcy:
1 José María LÓPEZ 130
2 Sébastien LOEB 96
3 Yvan MULLER 86
4 Tiago MONTEIRO 58
5 Ma QING HUA 53
6 Norbert MICHELISZ 47
7 Tom CHILTON 42
8 Gabriele TARQUINI 39
9 Hugo VALENTE 27
10 Mehdi BENNANI 26
Producenci:
1 Citroën 269
2 Honda 190
3 LADA 44